تقویم محتوا

تقویم محتوا؛ برای ساخت یک تقویم خوب، همین الان شروع کن!

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

تعداد بازدید : 365

نوشته شده توسط : کلیک یار

تقویم محتوا؛ برای ساخت یک تقویم خوب، همین الان شروع کن!

برنامه‌ی روز به روز با تقویم محتوا به ما کمک می‌کند که در مسیر استراتژی بازاریابی محتوای خود همیشه گام بزنیم، با فراموش کردن این تقویم انرژی و منابع مالی و زمان برایمان بی‌فایده است و به عبارتی سودآور نیست، تقویم محتوای کاربردی را باید آموزش ببینید، کارشناسان کلیک یار در این رابطه راهنمای شما هستند، تقویم محتوا برنامه‌ای روز به روز به کاربران می‌دهد و باعث می‌شود که استراتژی بازاریابی محتوای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی تدوین شود، محصولات شما درواقع پلن‌هایی می‌باشد که این برنامه‌ریزی روز به روز و تقویم محتوا موجب پیشرفت آن‌ها خواهد شد و درضمن مخاطبان بیشتری را نیز جذب خواهد کرد.

تقویم محتوا

تقویم سردبیری

تقویم سردبیری و یا به عبارتی تقویم محتوا، محتوای وبلاگ شبکه‌های اجتماعی و چاپی شما را هدفمند می‌سازد و درواقع زمان‌بندی کتبی محتواهایی می‌باشد که در آینده می‌خواهید آن را منتشر کنید، مخاطبان شما چون با تقویم سردبیری مواجه می‌شوند مطمئن می‌شوند که وب سایت شما و محصولاتتان هدفمند است و این نکته بر روی جذب دیگر کاربران نیز تأثیرگذار خواهد بود.

تقویم محتوا به دلایل ذیل مهم است:

1- ارائه‌ی فعالیت منظم خود

2- نشان دهنده‌ی پایبندی افراد

3- رشد بازاریابی محتوا برای کسب و کار

4- از قلم نیفتادن نکات مهم تاریخی و روزانه

5- افزایش بهره‌وری کاری

6- صرفه‌جویی در انرژی و منابع

7- ارائه‌ی تصویر کلی از حال و آینده به مخاطبان و مشتریان

8- بهتر کردن همکاری تیمی

در تقویم محتوا چیزی از قلم نمی‌افتد

برای مثال با فرارسیدن اعیادی چون روز مادر، روز پدر و … می‌توان یک کُد تخیفیف برای بعضی از محصولات قائل شد، اما اگر شما تقویم محتوا نداشته باشید ممکن است این ایام را از دست بدهید و در نهایت بعضی از محصولات شما با آمار بالا به فروش نخواهد رسید، این نکته را فراموش نکنید که چالش‌های زندگی اجازه نمی‌دهد که شما اتفاقات روزانه‌ی خود را به یاد بیاورید اما با داشتن تقویم محتوا این کمبود از بین خواهد رفت، کاربران به تقویم محتوا و تخفیف کالا از طرف سایت‌های مختلف اهمیت زیادی قائل هستند و آن ایام را پی‌گیر می‌باشند.

فعالیت منظم در تقویم محتوا

این نکته را بارها متذکر شده‌ایم که کاربری به یک سایت احترام می‌گذارد و از آن جدا نمی‌شود و حتی دوستان خود را نیز به آن دعوت می‌کند که فعالیت وب سایت را فعالیتی منظم بداند، اما اگر مخاطبان شما نوعی آشفتگی و بهم ‌ریختگی را در سایت ببینند اولین کاری که انجام می‌دهند ترک کردن سایت است و سعی می‌کنند تا برای همیشه از شما دوری کنند.

تقویم محتوا پایبندی کارکنان سایت را نشان می‌دهد

این نکته حائز اهمیت است که اگر شما با تقویم محتوا حرکت خود را آغاز کنید نشان می‌دهد کسانی که در سایت شما فعالیت دارند به مسئولیت خود پایبند هستند و به صورت شعاری به آن نگاه نمی‌کنند.

تقویم محتوا رشد بازاریابی برای کسب و کار است

بدیهی است وقتی تقویم محتوای شما فعال باشد، شما می‌توانید برای کسب و کار خود رشد بازاریابی داشته باشید، به عبارتی محصولات شما جهت فروش و همچنین تبلیغ آن از رشد بالایی برخوردار خواهد شد.

افزایش بهره‌وری کاری در تقویم محتوا

طبیعی است که با نزدیک شدن به ایام خاص، حساسیت نیز فزونی پیدا می‌کند، به عبارتی با نزدیک شدن به روزهایی که برای جامعه مهم است اگر تقویم کار شما به روز و فعال باشد افزایش بهره‌وری کاری را به عیان خواهید دید، چون شما سعی خواهید کرد که خودتان و محصولاتتان را هر چه بیشتر به آن ایام نزدیکتر کنید، پس تقویم محتوا نه تنها تبلیغ محصولات را در نگاه بیشتری خواهد آورد بلکه با آماده بودن به آن لحظات شما را بیش از پیش مهیا می‌کنند.

تقویم محتوای مناسب صرفه‌جویی در انرژی و منابع را در نظر دارد.

یک تقویم محتوای مناسب پتانسیل‌های شما را در جهت دستیابی به اهداف‌تان در نظر داشته و چون از یک برنامه‌ریزی متمرکز برخوردار است لذا تلاش شما را از حداقل به حداکثر تبدیل می‌کند، به عبارتی تلاش 20 درصدی شما را به 80 درصدی می‌رساند. از آنجایی که بدون برنامه‌ریزی انرژی و منابع زیادی را از دست خواهید داد لذا با برنامه‌ریزی صحیح چیزهایی که سود آنچنانی ندارند را حذف می‌کنید و روی آنچه که مفید است تمرکز خواهید کرد و این سودآوری از داشتن یک تقویم محتوای مناسب حاصل می‌شود که در نهایت آن در انرژی و منابع صرفه‌جویی می‌شود.

تقویم محتوای مناسب تصویر کلی از حال و آینده به مخاطبان و مشتریان ارائه می‌دهد.

تقویم محتوا از بالا به کار پیشنهادی شما می‌نگرد و این از بالا نگریستن این امکان را به شما می‌دهد که جایگاه کنونی را بیشتر و بهتر بررسی کنید و تغییرات مورد نیاز را بشناسید، درواقع تقویم محتوای مناسب مانند چشم پرنده‌ها که از بالا به چیزها اشراف دارند می‌باشد که به آن در اصطلاح «پرسپکتیو دید پرنده» می‌گویند، از این اصطلاح در فیلمبرداری‌ها، معماری و … نیز استفاده می‌شود. این نکته باعث می‌شود که شما بیشتر روی تمام ابعاد کارهایتان اشراف داشته باشید چون از بالا که نگاه کنید تمام جزئیات را خواهید فهمید.

* تقویم محتوا همکاری را بهتر می‌کند

اگر می‌خواهید که اهدافتان شکست نخورد باید یک نظمی در تیم شما باشد و این نظم از هماهنگی بین افراد آن تیم حاصل می‌شود، به عبارتی اگر شما تقویم محتوا نداشته باشید طبیعی است که ناهماهنگی و نامنظمی در تیم شما مشاهده خواهد شد، که نتیجه‌اش شکست خواهد بود، یک برنامه‌ی منظم تیم شما را از سردرگمی نجات می‌دهد، یعنی پست‌های مدیریت و نوع فعالیت با یک برنامه‌ریزی خاصی حرکت خواهد کرد و این نظم از یک تقویم محتوای مناسب حاصل خواهد شد.

ساخت تقویم محتوا

در این رابطه کارشناسان کلیک یار شما را یاری خواهند کرد، قبلا هم گفته‌ایم که تقویم محتوا در استراتژی و مدیریت محتوا تاثیر بسزایی دارد، در ساخت تقویم محتوا باید جوانب گوناگونی را مورد بررسی قرار داد، برای ساخت تقویم محتوا مراحل ذیل را باید سپری کرد:

  • شروع کار با تعیین اهداف بازاریابی محتوایی
  • تهیه کردن لیستی از ایده‌های مناسب
  • هسته‌ی محتوای خود را دریابید
  • غافل نشدن از قیف بازاریابی محتوا
  • مشخص کردن مسئولیت تیم محتوای خود
تقویم محتوا

شروع کار با تعیین اهداف بازاریابی محتوایی

اگر در همان لحظات اول اهداف بازاریابی محتوا به خوبی مشخص گردد مراحل بعدی را می‌توان راحت‌تر طی کرد، اما اگر اهداف بهم ریختگی داشته باشد و یا اینکه بعضی از قسمت‌ها تداخل در یکدیگر کنند یقین داشته باشید که سایه‌ی شکست را خیلی زود خواهیم دید.

دقت کنید که محتوای شما باید از کلمات جذاب و قدرتمندی برخوردار باشد تا بازدید بیشتری داشته باشد، پست‌های وبلاگی در شبکه‌های اجتماعی اگر با برنامه‌ی خوبی پیش برود کسب و کار ما را می‌تواند متحول کند، مخاطب توقع دارد که بعد از صرف بودجه برای تولید محتوا چه سودی برای او خواهد داشت، یعنی اگر شما خوب فعالیت نکنید و منظور اهداف خود را به خوبی بیان نکنید نمی‌توانید مشتری‌های خود را جذب کنید. نمونه‌هایی که از اهداف می‌توان بیان کرد عبارتند:

  • افزایش آگاهی از برند
  • به دست آوردن اعتماد کاربران
  • ایجاد ارتباط با مخاطبان
  • افزایش ترافیک سایت
  • افزایش فروش
  • وفاداری مشتریان
  • کاهش bounce rate سایت

مشخص بودن Speaific حائز اهمیت است، اگر شما بخواهید فقط روی دو مورد تمرکز کنید می‌توان همه‌ی موارد را آزمایش کرد و پس از گذشت سه ماه 350 ایمیل جدید و نزدیک به 500 دایرکت درباره‌ی پرسش و پاسخ محصولاتتان داشته باشید.

تهیه کردن لیستی از ایده‌های مناسب

شناخت مخاطب موجب می‌شود موضوعاتی را که می‌خواهیم منتشر کنیم را با دقت انجام دهیم به عبارتی شناخت مخاطب ایده‌های ما را با آنها بیشتر هماهنگ می‌کند، البته باید سعی شود ایده‌ها جذاب، مفید و کاربردی باشد و همانطوری که می‌دانید موضوعاتی که برای مخاطبان به صورت وبلاگ نویسی و پست شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود بهترین موضوعات هستند، لذا مهم بودن آن به خوبی مشخص میرشود.

اگر می‌خواهید بهترین مخاطبان را به دست آورید باید در میان کاربران زیادی که از اینترنت استفاده می‌کنند به دنبال مخاطبانی باشید که ویژگی مد نظر شما را داشته باشند، شناخت مخاطب و نیازهای آنها موجب این نکته می‌شود که محتواهایی که کاربران نیاز دارند را بفهمیم و آنها را تولید کنیم و لیستی از احتیاجات را تهیه نماییم.

هسته‌ی محتوای خود را  دریابید

به جهت استفاده‌ی بیشتر از فروش محصولات بهتر  است که لیست موجودتان را از فیلتر عبور می‌دهید تا آن‌هایی که سود کمتری دارند را برای آینده بگذارید و بیشتر بر روی خواسته‌های کاربران خود بگذارید، به عبارتی شما باید تمرکزتان را بر روی آنچه سودآوری است و اهمیت دارد بگذارید و به سخنی دیگر می‌توان گفت که هسته‌ی محتوا تقاطعی است بین علاقه‌ی مخاطب و هدف تجاری شما و درنگاهی دیگر توجه به آنچه که مشتریان اهمیت می‌دهند و آنچه که شما برای آنها تهیه کرده‌اید تا به کاربران خود ارائه بدهید.

قیف بازاریابی محتوا

درواقع قیف بازاریابی محتوا مراحلی را که یک برند تا خرید محصول طی می‌کند را نشان می‌دهد، این قیف از سه قسمت تشکیل شده است که ابتدا «آگاهی»، بعد «بررسی» و در قسمت آخر قسمت «تبدیل» است و  از آنجایی که بازاریابی محتوا یک هنر تبدیل است لذا فرآیند این قسمت‌ها به آرامی صورت می‌پذیرد و با این حرکت کاربران بالقوه‌ی شبکه‌های اجتماعی یا سایت را می‌توان به خرید محصولات خود تشویق کنید. شما می‌توانید با قیف بازاریابی محتوا بسیاری از کارها را ساده‌تر انجام دهید.

لازم به تذکر است که هر مرحله از قیف محتوا تا فرایند تبدیل کاربران به خوبی انجام می‌شود.

مشخص کردن مسئولیت افراد تیم محتوای خود

شک نکنید که در رابطه با تهیه کردن محتوا باید از افراد زبده، حرفه‌ای و با تجربه کمک بگیرید، به عبارتی هر چقدر تیم شما هشیارتر و باتجربه‌تر باشد نیازهای ساخت تقویم محتوای شما نیز بهتر و زودتر ساخته می‌شود و اگر خریداران و یا مخاطبان و کاربران شما این نکته را بفهمند و با تمام وجود حس کنند که با یک تیم مجرب روبرو هستند به دوستان خود هم این نکته را خواهند گفت و بزودی هم محصولات شما با آمار خوبی به فروش می‌رسد و هم اینکه تبلیغ خوبی برای سایت شما خواهد بود، شما اگر از افراد مجرب برای راه‌اندازی نیازهایتان استفاده کنید دستیابی به اهدافتان سریع‌تر انجام می‌شود البته باید برای شما مشخص شود که چه افرادی و با چه تجربه‌هایی نیاز شما می‌باشد و نکته‌ی دیگر اینکه آیا با این منابع مالی کنونی می‌توانید تا چه اندازه افراد مجرب را به کار بگیرید.

بازگشت سرمایه

بدیهی است که مدیر عامل هر شرکتی به منظور بازگشت سرمایه و همچنین به دست آوردن سود بیشتر تلاش می‌کند و این نکته حق او و دیگر افراد مسئول می‌باشد، چرا که در دنیای کسب و کار انجام هر حرکت مبنی بر سودی است که در آینده تضمین می‌شود، چون در غیر اینصورت شرکت شما ضرر خواهد کرد، پس از همان اول با زیر مجموعه‌های خود در این رابطه صحبت کنید که کارهایی را که به عهده گرفته‌اند را جهت جلب مشتری به نحو احسن انجام دهند، آنها این نکته را باید ملکه‌ی ذهن خود کنند که اگر شرکت متضرر شود، اولین کسانی که ضرر می‌کنند آنها هستند، لذا با تمام وجود در طراحی نیازهای مخاطبان و کاربران باید بکوشند.

اهدافی که جهت سود بیشتر باید در نظر داشت

1- افزایش از آگاهی برند

2- وفاداری مشتریان

3- افزایش فروش

4- ایجاد ارتباط با مخاطبان

5- افزایش ترافیک سایت

6- بدست آوردن اعتماد کاربران

7- کاهش bounce rate سایت

تحقیق کلمات کلیدی Keyword Reseatch

اگر این کار صورت گیرد مطمئن خواهید شد که محتواهایتان به جهت پیدا کردن کلمات کلیدی از طرف کاربران خوانده خواهد شد و شما نیز بر اساس خواسته‌های کاربران خود محتوا می‌سازید و محتوایتان در گوگل کسب رتبه‌ی بالایی را به دست خواهد آورد.

درضمن شما با کلمات کلیدی متوجه خواهید شد که مخاطبان شما بر روی چه کلماتی بیشتر حساس هستند و برای پُربار کردن آن کلمات و آن محصولات بیشتر کار خواهید نمود، برای اینکه بیشتر توجیه شوید، کارشناسان کلیک یار می‌توانند شما را راهنمایی کنند تا درباره‌ی کلمات کلیدی یک دوره‌ی آموزشی را نزد آنها فرا بگیرید، فرا گرفتن این دوره برای هر کسی بالاخص بیزینس‌ها واجب است.

سایت‌های پرسش و پاسخ

به هنگامی که کاربری سئوالی می‌پرسد، شما با برانداز کردن او سعی می‌کنید، که تا آنجایی که می‌شود محتوایی برای او تهیه کنید و لینک آن را برایش بفرستید، همین سئوال و جواب‌ها و ارتباط‌های اینچنین موجب ترافیکی می‌شود و به طرف سایت شما سرازیر می‌گردد.

شما اگر فعالیت خود را در سایت‌های پرسش و پاسخ شروع کنید با دغدغه‌های مخاطبان از نزدیک آشنا می‌شوید، سایت‌های پرسش و پاسخ و همچنین انجمن‌های تخصصی (Forums) از این مقوله هستند، نحوه‌ی سئوال و جواب را همچنین می‌توانید از کارشناسان کلیک یار جویا شوید.

الهام از مخاطبان

معمولا کاربران وبلاگ یا پیج در قالب سوالاتی در صفحه‌ی تماس، دایرکت و یا کاست‌ها مسائل اصلی خود را مطرح می‌کنند، شما می‌توانید با بررسی کامنت‌های سایت‌ها و پیج‌های دیگر خواسته‌های آنها را متوجه شوید، درواقع الهام از مخاطبان اختصاصی‌تر از روش‌های دیگر است، به عبارتی به هنگامی که کاربران، وبلاگ یا پیج به شما بازخورد می‌دهد، خواسته‌های آنها را می‌توان ارزیابی کرد، این روش به هنگامی که هنوز فیدبک زیادی برای شما ارسال نمی‌شود و تازه کار را شروع کرده‌اید مناسب است.

موضوعات پرطرفدار

اگر می‌خواهید یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید ارزیابی موضوعات مختلف و متنوع است، به عبارتی موضوعاتی که به آن ترند می‌گویند و اگر می‌خواهید هشتگ‌ها را در اینستاگرام، یوتیوب و توییتر دنبال کنید و کاربرد آن‌ها نیز خودشان را نشان دهند ابزارهایی مانند hashtagify و یا اینکه از Keyword tool  می‌توان کمک گرفت.

برای اینکه بفهمید موضوعات پرطرفدار در سطح وب چه چیزهایی هستند می‌توانید از Google Trends نیز استفاده کنید. درواقع در یک بازه‌ی زمانی مشخص در کشورهای مختلف می‌توان آن‌ها را درک کرد، حال می‌توانید برای آزمایش یک موضوع را در گوگل ترند وارد کنید تا روند آن را در حال افزایش ببینید یا اینکه متوجه نواقص گردید.

محتواهای مناسب برای مشتریان شما:

1- مطالعات موردی

2- ویدیوهای نمونه

3- فایل‌های دانلودی نمونه

4- راهنمای محصول

5- ایمیل پیشنهاد محصول

6- ایونت

7- وبینار

8- کد تخفیف

دام محتوای تبلیغاتی

کاربران و مخاطبان شما دوست ندارند که شما مدام در رابطه با شرکت خودتان صحبت کنید و به عبارتی آنها دوست ندارند که تعریف شرکت شما از طرف خودتان باشد، پس باید از دامی که خودتان برای خود درست می‌کنید دور شوید، کاربران نیازهایی دارند و دوست دارند که شما به آن نیازها توجه کنید، شما هم باید محتواهایی را انتخاب کنید که هم با اهداف خودتان که اعلام کرده‌اید و هم با نیازهای مخاطبان وفق داشته باشد.

دام ترافیک بیهوده

اگر شما محتوای با کیفیتی هم داشته باشید و در حرفه‌ی خود حرف اول را بزنید و برای موضوعی که می‌خواهید ارائه دهید طرح‌های خوبی دارید اما فروش آنچنانی نداشته باشید، مشخص است که توانایی خودتان را باید درمورد زیرساخت‌های فعالیت خود بیشتر کنید و به حاشیه‌های خود نیز نگاهی بیندازید.

قیف بازاریابی چه قسمت‌هایی دارد؟

1- آگاهی که در رأس قیف است

به معنی آگاه کردن مخاطبان و نشان دادن اینکه نیازهای کاربران را می‌دانید

2- بررسی و ارزیابی که میانه‌ی قیف است که مشتریان کارهایتان را بررسی می‌کنند

3- قسمت پایین که تبدیل است

هنر شما برای تبدیل کردن مخاطبان به مشتریان می‌باشد

محتواهای پیشنهادی:

1- پست‌های وبلاگی

2- پادکست‌ها

3- اینفو گرافیک

4- پست شبکه‌های اجتماعی

5- ویدیوهای آموزشی

6- خبرنامه

7- ایبوک و راهنماهای طولانی

محتواهای جذاب برای کاربران:

1- داستان مشتریان

2- نسخه‌ی نمایشی

3- مقایسه

4- مشخصات

5- نقد و بررسی محصول

6- توضیح شرایط فروش

قبل از هرچیزی، فرم درخواست مشاوره را تکمیل کنید!
فارسی سازی افزونه توسط پوسته وردپرس

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد