Customer persona

پرسونای مشتری چیست؟ راهی برای درک مخاطبان

تاریخ انتشار : ۱ شهریور ۱۴۰۰

تعداد بازدید : 49

نوشته شده توسط : کلیک یار

پرسونای مشتری چیست؟ راهی برای درک مخاطبان

طراحی-پرسونا-و-شناخت-مخاطبان

درواقع پرسونا یک مدلی ذهنی از تجسم یک فرد با اسم، گذشته و رویکردی مشخص است که برای همه کارهای او در نظر گرفته شده است، پرسونای مشتری باید جزئیات روانشناختی زیادی داشته باشد. سازمان‌ها به دلیل این که درک درستی از مشتریان خود ندارند با مشکلات اساسی روبرو می‌شوند، به عبارتی می‌توان گفت پرسونای مشتری شناختی از کاربر می‌باشد که هر چه بیشتر باشد بازدهی بیشتری دارد، اگر بتوان به این پرسونا دست پیدا کرد، این نکته موجب فعالیت ارزشمندی خواهد بود.

طراحی-پرسونا-و-شناخت-مخاطبان

 طراحی پرسونای مشتری در بازاریابی

با توجه به مطالب قبل، شما باید در مرحله‌ی اول پرسونا را  درک کرده باشید و امیدواریم که متوجه شده باشید که چگونه می‌توانید در رابطه با مخاطبانتان اطلاعات کسب کنید، البته باید بعد متوجه شوید که چگونه با تفکیک اجزای B2 B و B2 C برای بازاریابی طراحی کنیم، البته این که چرا شناخت مخاطب خیلی مهم است باید فکری شود و درضمن می‌توان با پرسونای منفی هم آشنا شد.

پرسونای منفی به چه کسانی می‌گویند؟ به کسانی می‌گویند که برای شما مهم نیستند و به عبارتی کسانی هستند که قصد خرید ندارند بلکه فقط می‌خواهند به عنوان تحقیق و … استفاده کنند و ممکن است به جای اینکه سودی برسانند هزینه‌ی هنگفتی نیز بر گردن‌تان بگذارند.

 مقایسه‌ی بازاریابی حال و گذشته

بازاریابی امروز حالت مسابقه‌ای دارد، به عبارتی اگر دیر بجنبید در این میدان مبارزه بازنده خواهید بود، در حال حاضر بازاریابی پیامکی، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی قدیم را که خلاصه می‌شد به پیام‌های بازرگانی در تلویزیون و یا در خانه‌های مردم تراکت انداختن را به کنار گذاشته‌اند و خود را وارد عرصه‌ی جدیدی کرده‌اند و ظرفیت‌های بیشتری را نیز از خود نشان می‌دهند و فروش خودشان را بسیار بالا برده‌اند.

 ویژگی‌های پرسونا

1- ویژگی‌های پرسونا خیالی نیست

2- پرسونای شما با تحقیقات بازاریابی یقین پیدا می‌کند

3- بررسی‌های به دست آمده پرسونا را معرفی می‌کند.

سئوالات درباره‌ی خودتان و مخاطبانتان

1- ویژگی‌های بارز مشتری چیست؟

2- بهترین مشتری کیست؟

3- چرا محصول شما را انتخاب کرده است؟

4- مزیت رقابتی چیست؟

 طراحی پرسونای فوق‌العاده چه مراحلی دارد؟

1- کمک گرفتن از تجربه‌ی خود

2- برگزار کردن نظر سنجی

3- تحقیق کلمات کلیدی

4- با گوگل آنالیتیکس  آمار سایت‌تان را بررسی کنید

5- آمار شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید.

کمک گرفتن از تجربه‌ی خود

بدیهی است که اگر شما مشتری خودتان را کاملاً بشناسید محصولات خودتان را بهتر می‌توانید در معرض نگاه آنها قرار دهید و آنها را راحت‌تر جذب خود کنید، امروزه شرکت‌هایی که موفق هستند نسبت به کاربران خود نگاه خاص و تحلیل مناسبی دارند، پس قبل از اینکه محصول خود را تبلیغ کنید باید کسی که خواستار محصولات شما هست را نیز کاملاً شناسایی کنید تا با توجه به خواسته‌های آنها محصول خود را معرفی کنید، ویژگی‌های مشتری و اینکه بهترین آنها چه کسی است و یا اینکه چرا مشتریان این نوع محصولات را انتخاب می‌کنند و همچنین می‌توان مزیت رقابتی را نیز ارزیابی نمود.

برگزار کردن نظرسنجی

شما به عنوان فروشنده‌ی محصولات باید کارهای جدیدی را به نمایش گذارید، یکی از آن کارها نظرسنجی است، امروزه ایمیل بهترین وسیله‌ای است که برای این کار در نظر گرفته شده است، البته به غیر از ایمیل تماس‌های دیگری نیز می‌شود گرفت، با این نظرسنجی‌هاست که گروه‌های مختلف مشخص شده و دسته‌بندی می‌شوند، در این تماس‌ها متوجه خواهید شد که چرا محصولات و یا خدمات شما را انتخاب کرده‌اند، در اینجا تفاوت الگوی شما با برندهای رقابتی و یا مشابه‌تان مشخص می‌شود، سئوالات دیگر شما می‌تواند چالش‌های مختلفی را که در برابر شماست را حل کند، بدیهی است که در این گفتمان‌هاست که بهترین نتایج حاصل می‌شود.

فعالیت کاربران و حوزه‌ی فعالیت آنها را نیز متوجه می‌شوند، درضمن شما نیز به جذابیت کار خود آگاه می‌شوید و کمبودهای آن را نیز بوضوح می‌بینید.

تحقیق کلمات کلیدی

مطمئن باشید هر کسی که به اینترنت مراجعه می‌کند خواسته‌ای دارد و از سر تفنن سرچ نمی‌کند، هر کس پرسش دارد و دوست دارد که جواب آن‌ها را از اینترنت بدست آورد، افراد سعی می‌کنند ذهن مشغول خود را با جواب‌های مناسب آرام کنند، کلمات کلیدی درواقع «ترند» محسوب می‌شوند، در این رابطه از بعضی از ابزارها مانند Kwfinder می‌توان استفاده کرد.

Kwfinder ابزار فوق‌العاده‌ای برای جستجوی کلید واژه‌هاست، با این ابزار خیلی راحت می‌توان کلید واژه‌ها را به دست آورد و فعال نمود، یعین با این ابزار سرچ سریع انجام می‌شود که یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای جستجوی کلید واژه‌ها برای سئوی سایت دانست.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

توسط گوگل یک سرویس رایگان طراحی شده است که آمار بازدیدکنندگان را برای بازاریان و وب مسترها نشان می‌دهد، در هر صورت گوگل آنالیتیکس برای راه کاری، آمار بازدیدکنندگان را نشان می‌دهد. و این دستاورد مهم است.

گوگل آنالیتیکس آمارهای مناسبی به کاربران می‌دهد و مشخص می‌نماید که کدام محصول از نرخ بالا و نرخ پرش برخوردار است، این آمارها سلیقه‌ی مخاطبان را نیز مشخص می‌کند.

بدیهی است که کارهای بیشتر برای کسب و کارهای B2 B مناسب‌تر است. البته کسب و کارهای B2 C موجود هستند که دوست محصولات آنها نیز تبلیغ و به فروش برسند.

B2 B چیست؟

کسب و کار B2 B یا b2 b در واقع مخفف (business t0 business) است، شرکت‌های مهم که از راه دور کار می‌کنند، آژانس بازاریابی B2 B شماها را در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، طراحی سایت و تولید سرنخ فروش راهنمایتان است.

B2 C چیست؟  B2 Cمی‌تواند به جذب یوزر سرعت بخشد، هدفش این است که مصرف کننده متقاعد شود، درواقعB2C  به تمایل با نام تجاری‌تان مصرف کننده را به سمت خرید هدایت می‌کند.

البته B2C استراتژی‌هایی دارد که به مرور بازگو خواهیم کرد، مشاوران کلیک یار در این رابطه راهنمایتان هستند.

 بررسی آمار شبکه‌های اجتماعی

از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی حرف اول را در امور بازاریابی که امروزه به جهت بیماری کرونا و یا تحلیل دیگری می‌زند و طیف گسترده‌ای از کاربران و مخاطبان را در برمی‌گیرد و انواع و اقسام فعالیت‌های اقتصادی را می‌کنند، طیفی را که برای بیزینسیان انتخاب می‌کنیم چگونگی ارتباطمان را با آنها نشان می‌دهد، البته مصرف کنندگان به جهت تفاوتی که دارند، لذا در انتخاب B2B و B2C اختلافاتی هست.

امروزه از آمارهای شبکه‌های اجتماعی که درباره‌ی کاربران ارائه شده است به پست‌هایی که در بیشتر اوقات کاربران خود را با آن درگیر کرده‌اند بیشتر آشنا می‌شویم، آشنا شدن با این نکته برای شما بسیار مفید خواهد بود و همچنین در تولید محصول خود را در رابطه با گرایش مخاطبان ارزیابی خواهید کرد.

 رفتار مصرف کنندگان در بازاریابی صنعتی:

(B2B Marketing)

  • برای تصمیم‌‌گیری‌هایشان از محتواهای آموزشی و ارزش محور کمک می‌گیرند.
  • آنها تصمیمات خود را با توجه به نقاط ضعف و قوت اتخاذ می‌کنند، البته به راه‌حل‌های موجود نیز توجه می‌کنند.
  • آنها به شکل یک کمپانی و بطور جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • آنها سعی می‌کنند در خرید خود دقت کنند، لذا شتاب زده عمل نمی‌کنند.
  • آنها احتیاج دارند ارزش و اعتبار محصول خود را قبل از خرید درک کنند.

 راه‌های سریع و آسان در بازاریابی B2B پرسونا به چه شکل است؟

1- تولید محتوا

2- بخش‌بندی مخاطبان

3- تبلیغات و تخفیف‌های اثرگذار

4- شناسایی کردن ترندها با استفاده از محتوایی که بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

 بررسی آمار شبکه‌های اجتماعی

از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی حرف اول را در امور بازاریابی که امروزه به جهت بیماری کرونا و یا تحلیل دیگری می‌زند و طیف گسترده‌ای از کاربران و مخاطبان را در برمی‌گیرد و انواع و اقسام فعالیت‌های اقتصادی را می‌کنند، طیفی را که برای بیزینسیان انتخاب می‌کنیم چگونگی ارتباطمان را با آنها نشان می‌دهد، البته مصرف کنندگان به جهت تفاوتی که دارند، لذا در انتخاب B2B و B2C اختلافاتی هست.

امروزه از آمارهای شبکه‌های اجتماعی که درباره‌ی کاربران ارائه شده است به پست‌هایی که در بیشتر اوقات کاربران خود را با آن درگیر کرده‌اند بیشتر آشنا می‌شویم، آشنا شدن با این نکته برای شما بسیار مفید خواهد بود و همچنین در تولید محصول خود را در رابطه با گرایش مخاطبان ارزیابی خواهید کرد.

 رفتار مصرف کنندگان در بازاریابی صنعتی:

(B2B Marketing)

  • برای تصمیم‌‌گیری‌هایشان از محتواهای آموزشی و ارزش محور کمک می‌گیرند.
  • آنها تصمیمات خود را با توجه به نقاط ضعف و قوت اتخاذ می‌کنند، البته به راه‌حل‌های موجود نیز توجه می‌کنند.
  • آنها به شکل یک کمپانی و بطور جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • آنها سعی می‌کنند در خرید خود دقت کنند، لذا شتاب زده عمل نمی‌کنند.
  • آنها احتیاج دارند ارزش و اعتبار محصول خود را قبل از خرید درک کنند.

 راه‌های سریع و آسان در بازاریابی B2B پرسونا به چه شکل است؟

1- تولید محتوا

2- بخش‌بندی مخاطبان

3- تبلیغات و تخفیف‌های اثرگذار

4- شناسایی کردن ترندها با استفاده از محتوایی که بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

طراحی-پرسونا-و-شناخت-مخاطبان

 تفکیک اجزای تشکیل دهنده‌ی پرسونا در بازاریابی صنعتی (B2B)

بدیهی است که شما برای آشنایی با کاربر و مخاطب خود نیاز به بیوگرافی شغلی و خواسته‌ی کاربر مورد نظرتان دارید که هویت و شخصیت او را نشان می‌دهد و همچنین علاقه‌ی او را برای نیازهایش، سرگرمی‌هایش، مطالعه‌اش را متوجه خواهید شد تا درک و فهم خود را نسبت به کاربر خود بیشتر هماهنگ کنید، در این بیوگرافی که شناخت او را نشان می‌دهد فعالیت او را بر روی موضوع‌های خاصی نیز مشخص می‌کنید، این اطلاعات موجب می‌شود که گره‌ی خیلی از کارها به سادگی باز شود و همچنین چالش‌هایی که موجب از هم‌گسیختگی پیوند بین شما و مخاطبانتان بوجود آمده است را نیز برطرف می‌کند، در این گیرودارهاست که مشخص می‌شود که دلیل انتخاب شما از طرف خریدار و یا کاربر چیست و برای چه چیزی شما را ترجیح داده‌اند.

 

 پرسونا در بازاریابی B2C

برای مثال اگر پرسونای شما دانشجو باشد باید پرسونایی را طراحی کنیم که دانشجویی باشد و از رفتارهای آنلاین، پس زمینه‌ی شخصی، عوامل تأثیرگذار در زندگی او، امیدها، ترس‌ها و نگرانی‌هایش تا حدودی مطلع باشید که بتوانید یک رابطه‌ی عاطفی و در عین حال علمی و تخصصی و کاربردی نیز خود را نشان دهد.

 

در تفکیک نمودن اجزای پرسونا در بازاریابی B2C چه نکاتی اهمیت دارد؟

1- پس زمینه‌های شخصی

2- نام و عکس

3- دارایی‌ها

4- یک روز از زندگی

5- چیزهایی که دنبال آن است

6- رفتارهای آنلاین

7- آرزوها و امیدها

8- عوامل تأثیرگذار

9- وفاداری به برند

10- ترس‌ها و نگرانی‌ها

 پس زمینه‌های شخصی

در این قسمت اطلاعات کافی را باید از کاربران به دست آورید، اطلاعاتی مانند وضعیت تاهل، سن، شغل، تحصیلات، محل زندگی و … هر اطلاعاتی که به شما کمک می‌کند تا در ادامه‌ی کار شما با مخاطبان مثمرثمر واقع شود، این اطلاعات را باید از خود کاربر اخذ کنید و از حدسیات خود ننویسید که هیچگونه ارزشی ندارد.

 دارایی‌ها

اگر شما با دقت نحوه‌ی خرج کردن مخاطب خود را بدانید و این که آیا او به صورت آنلاین پرداخت می‌کند یا خیر، می‌توانید در آینده در رابطه با سایت و تبلیغات کمپین خود و بطور کلی بازاریابی تصمیمات بهتری اتخاذ کنید، چون این نکته مهم است که بفهمید آیا کاربر شما توان مالی دارد تا در بعضی از برنامه‌های شما شرکت کند یا نه؟

 

 یک روز از زندگی

درواقع این قسمت، تعریف کردن عادات خرید مشتری ایده‌آل، رفتارها و روزمرگی‌هایست که شما برای پرسونای بازاریابی خود به کار می‌برید. جملاتی که در این قسمت به کار می‌برید در عین حال که باید متقن و علمی و مستند باشد ولی باید از نرمش و جذابیت خاصی نیز برخوردار باشد، پس تنظیم ادبیات آن نیز خیلی مهم است.

 چیزهایی که کاربر شما به دنبال آن است

نکاتی را که کاربر شما بر روی آن حساس است بدیهی است که اگر شما با آنها آشنایی کامل داشته باشید در طرح‌بندی سایت و چیدن ساختمان آن و انتخاب نوع محتوا تاثیر بسزایی دارد، درضمن خواهید فهمید که محصولات شما چه چیزی باشد جذاب‌تر خواهد بود و تاثیرگذار است و روی این اصل کمپین‌های تبلیغاتی‌تان ساخته می‌شود.

 

 رفتارهای آنلاین

این که شما اطلاع کسب کنید که مشتری‌هایتان به کدام روش خرید و فروش علاقمند هستند برای ادامه‌ی کارتان با آنها بسیار مفید خواهد بود، یعنی آیا آنلاین می‌خواهد خرید بکند یا نه، نحوه‌ی برخورد شما با کاربران آنلاین یقیناً طور دیگری خواهد بود.

 آرزوها و امیدها

اگر شما تمایلات مخاطبان خود را بدانید و آرزوها و امیدهای کاربران را بدانید مطمئناً خدمات هدفمندتری را نیز ارائه خواهید داد و نمی‌گذارید که بین محصولات و خدمتتان و مخاطبان شکاف انداخته شود.

* عوامل تأثیرگذار

بعضی از شرکت‌ها در قبال پرداخت هزینه از اینفلوئنسرهای اینستاگرام می‌خواهند که محصولاتشان را تبلیغ کنند، خب حالا اگر شما مخاطبان خود را بشناسید بهتر می‌توانید تبلیغات‌تان را به دیگران نشان دهید.

 وفاداری به برند

این که بدانید چرا بعضی از مشتریان به فلان برند علاقه دارند و یا از آن الگوبرداری می‌کنند و این که بدانید چرا آنها به یک برند وفاداری مانند، یقیناً تصویرسازی‌های شما از این فعالیت‌ها بر روی ارتباط‌تان با کاربران موثر خواهد بود.

اگر متوجه شوید که بعضی از مشتریان به چه جهت الگوبرداری می‌کنند مطمئن باشید شما هم می‌توانید آن ویژگی‌ها را دو چندان بکنید.

 ترس‌ها و نگرانی‌ها

اگر شما نگرانی‌های مشتری‌های خودتان را بفهمید یقیناً جهت جلب اعتماد مشتریان اقداماتی را آغاز می‌کنید، بدیهی است که اگر کاربر و یا مخاطبتان امیدی به ارتباط با شما را نداشته باشد این نگرانی و ناامیدی بر روی فروش‌تان تاثیرگذار است، شما می‌توانید با ارائه‌ی مقالات مستند و یا ابتکاراتی که در تبلیغات خود نشان می‌دهید هر گونه ترس را از مخاطب خود بگیرید، ترس‌های درونی و بیرونی بر روی همه‌ی کاربران تاثیر می‌گذارد و هیچگونه ارتباطی را نمی‌تواند بین شما و آنها برقرار کند، مشاوران کلیک یار در این زمینه راهنمایتان خواهند بود.

قبل از هرچیزی، فرم درخواست مشاوره را تکمیل کنید!
فارسی سازی افزونه توسط پوسته وردپرس

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید